maandag 16 november 2009

Boos (5)

Grad Steinhagen uit Sevenum is boos. Boos op het CDA. Stemmingmakerij informeerde bij Grad naar de reden van zijn boosheid.Grad, je hebt ons …
‘Ik ben boos ja. Laaiend zelfs. Ik mag dan 83 jaar zijn, maar ik ben die eeuwige betutteling van het CDA zo kots- en kotsmoe.’
Rustig, rustig.
‘Nee, niks rustig. Jaren heb ik me op lopen vreten en nu moet het er godverdomme eindelijk maar eens uit.’
Maar misschien kun je ons dan tenminste duidelijk maken waar het om gaat? Lezers begrijpen het anders niet.
‘Goed. Er is een politieke partij. Die heet het CDA. En die doet nu al sinds jaar en dag alsof iedereen van boven de 65 overal bij geholpen moet worden, incontinent en volstrekt ontoerekeningsvatbaar is. Pamperen heet dat tegenwoordig geloof ik. Nou, ik kan je vertellen dat ik niet gepamperd hoef te worden. Ik dop m’n eigen boontjes wel, daar heb ik het CDA echt niet voor nodig.’Is er soms een concrete aanleiding voor jouw plotselinge eruptie van boosheid?
‘Ja, het bericht vanmorgen in de krant dat het CDA wil dat wij bewoners van Sevenheijm woensdag met een busje naar het stembureau worden gebracht. Hoe komen ze erbij? Ontnemen ze ons verdomme een van de weinige verzetjes die we hebben. Wekenlang al verheugen we ons op de verkiezingsdag. Kunnen we die bedompte omgeving hier een keer verlaten en een frisse neus halen en dan komt het CDA met zoiets aanzeiken.’Maar er wordt regen voorspeld voor woensdag.
‘Snap je dan niet dat we daar juist op hoopten? Konden we eindelijk de jarenlange lethargie van ons afspoelen, heerlijk door die grote plassen banjeren, het kind in ons opnieuw tot leven wekken. Echt iedereen, niemand uitgezonderd, is laaiend. Maar wat denk je? Niemand die er iets van durft te zeggen. Want dan komt het CDA in het vervolg in verkiezingstijd hier in de ontspanningsruimte ook geen muziekmiddagen meer organiseren. Alsof dat zo erg is, toen ze vorige week hier waren, was de muziek gewoon de omlijsting van de CDA-show.’
Mogen we concluderen dat het heel diep zit, Grad?
‘Man, ik kan wel janken.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten