dinsdag 17 november 2009

Boos (6)

Johan Cruijff is boos. Boos op Hay Emonts, de nummer 14 op de kandidatenlijst van het CDA voor de verkiezingen van morgen. Stemmingmakerij informeerde bij Johan naar de reden van zijn boosheid.Meneer Cruijff, wat verschaft ons de eer?
‘Zeg maar Johan hoor, ik ben ook maar een gewoon mens van bloed en vlees.’
Prima. Je bent boos op Hay Emonts, Johan. Hoe dat zo? Was indertijd toch een aardige speler?
‘Op zijn niveau kon hij inderdaad aardig mee. Helaas hebben al die blessures hem in de knop gebroken. Da’s logisch. Maar daar gaat het nu niet om.’
Wat is dan wel het probleem?
‘Mij is aan het oor gekomen dat die Emonts voor het CDA in de gemeenteraad wil komen.’
Klopt. Mag dat soms niet?
‘Natuurlijk mag dat, maar niet over mijn rug, da’s logisch. Meneer heeft een verkiezingspamflet verspreid waarop hij staat afgebeeld in een voetbalshirt. Niet zomaar een shirt, maar een Nederlands elftalshirt. Een Nederlands elftalshirt met een borstnummer. Wat denk je? 14! Dat ken ik natuurlijk niet tollereren. Heiligschennis! Zo wordt mijn mythe de grond ingericht waar ik zelf bij sta.’Vat je het niet allemaal wat te zwaar op, Johan? Het is maar een verkiezingspamflet dat in een kleine gemeente bij een klein aantal kiezers wordt bezorgd.
‘Daar hebben we inderdaad het volgende punt. Wie heeft dat vod allemaal gekregen? Ik heb een verschrikkelijke hekel aan iemand die beweegt, maar niet weet waar naartoe. Het zal toch niet zo zijn dat dit pamflet onder alle leden van die voetbalclub bij jullie daar is verspreid met gebruikmaking van het ledenbestand?’
Nee, dat zou Hay nooit doen, daar is hij veel te netjes voor ...
‘Ik herinner me anders wel een e-mailactie van meneer Emonts bij de vorige verkiezingen die ook niet helemaal door de beugel paste. Ach, laat ik er ook maar over ophouden, je gaat het pas zien als je het doorhebt. Maar da’s logisch.’
Johan, bedankt dat je Stemmingmakerij te woord wilde staan. Durf je je nog aan een voorspelling van de verkiezingsuitslag te wagen?
‘Kat in het bakkie voor het CDA.’
Weet je dat zeker?
‘Ik maak eigenlijk nooit fouten want ik heb enorme moeite om me te vergissen. Voordat ik een fout maak, maak ik die fout niet.’
Wat verwacht je van de linkse partijen?
‘Hun op links is gewoon een geitenkaas. Maar je ken beter ten onder gaan met je eigen visie als met de visie van een ander.’ En Hay Emonts?
‘Met nummer 14 zit je tegenwoordig gewoon op de reservebank. Dat lijkt me ook een prima positie voor meneer Emonts. Maar da’s logisch.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten